Nieuwsbrief januari 2018

Share
Tweet
Forward
Als  deze nieuwsbrief niet goed opent, open hem dan in je browser:
View this email in your browser
 
 
Nieuwsbrief januari

Een nieuw jaar waarin we weer met een schone lei beginnen (qua resultaat in ieder geval). Doelstellingen zijn gemaakt en we hebben er zin in! Het is voor ons een maand met veel deadlines en waar er nog veel in het vooruitzicht zijn. We nemen je mee in de belangrijkste onderwerpen die voor ons en voor jou spelen.

Hartelijke groet,
Richard en Jacqueline Brands
OAMKB Zwolle
 
Voorlopige aanslag passend?

Resultaat 2018: je hebt mogelijk een voorlopige aanslag ontvangen van de Belastingdienst voor 2018. Deze wordt door de Belastingdienst automatisch opgelegd. Kijk of deze in lijn ligt met jouw verwachting en bij twijfel overleg dan met ons!

Resultaat 2017: vanaf 1 juli 2018 rekent de Belastingdienst rente over de nog verschuldigde belasting van 2017. Wil je dit voorkomen? Vraag dan een voorlopige aanslag aan. En wellicht ook handig om de te verwachten belasting voor 2018 in termijnen te gaan betalen zodat je geldstromen stabiel zijn.  

Voor de inkomstenbelasting rekent de belastingdienst 4% rente en voor de vennootschapsbelasting 8%. Dat is zonde als het niet nodig is. Je kan het echter ook bewust gebruiken als een overbrugging voor je liquiditeit.

Het is voor ons niet mogelijk om alle aangiften van 2017 vóór 1 juli in te dienen. Erger nog, er kan 3 maanden verwerkingstijd overheen gaan bij de Belastingdienst waardoor we alles ingediend zouden moeten hebben op 1 april. Dat is niet mogelijk. Wel bieden we aan om kosteloos een voorlopige aanslag in te sturen. Heb je derhalve een winst in het vizier voor 2017 en je hebt nog geen voorlopige aanslag betaald, laat het ons dan weten.

Houd je er niet van om in 1 keer een bedrag ineens te betalen? Het is ook mogelijk om voor 2018 een voorlopige aanslag aan te vragen en die in termijnen (resterende maanden) te betalen. Daarmee heb je per maand ook mogelijk een stabieler uitgavenpatroon wat rust geeft. Wil je hiervan gebruikmaken? Geef ons dan door welk winstniveau je verwacht en wij dienen op basis daarvan het verzoek in. Houd ook de aanslagen van de Belastingdienst in de gaten. Zij sturen zelf ook al automatisch voorlopige aanslagen op voor 2018. We kunnen die naar elk gewenst niveau aanpassen.               
 
Deadline, codes aanleveren

Eind januari gaan we weer de nodige zaken aanvragen bij de Belastingdienst. Je zal de nodige brieven ontvangen. Een aantal hebben we dringend nodig!

We gaan binnenkort machtigingen aanvragen voor het ontvangen van kopie aanslagen inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. Daarnaast verzoeken we de Belastingdienst om gegevens van de vooringevulde aangifte te kunnen downloaden waardoor jij ons minder gegevens hoeft aan te leveren. Voor de kopie aanslagen komen enkel berichten voorbij dat we het aangevraagd hebben en hoef je verder niks te doen tenzij niet OAMKB Franchise B.V. als Intermediair wordt genoemd.

Voor de vooringevulde aanslagen krijg je een activeringscode binnen die slechts twee weken geldig is. Wil je deze tijdig doorsturen? Het ziet er uit zoals onderstaande screenshot.

 
 
Houd je boekhouding schoon!

Heb je geen geld meer op je zakelijke rekening staan maar wil je toch een factuur betalen? Je hebt privé wel geld staan, wat doe je dan?

We komen vaak tegen dat rekeningen dan via de privé rekening worden betaald. Dat is logisch maar het maakt de boekhouding voor ons ingewikkelder. Facturen blijven in de boekhouding open staan, we lopen vertraging op bij het jaarwerk en moeten jou ook vragen om bepaalde betalingen te verifiëren. 

Het is aan te raden om altijd het geld van je privé rekening over te maken naar je zakelijke rekening en van daaruit je rekening te betalen. Het is tevens prettig als je zo nu en dan ook eens mee wilt kijken naar de facturen die nog open staan in je administratie. Via het volgende filmpje hebben we dit proces uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=ws2faT0R8cg&t=6s 
We kunnen uiteraard ook afspreken dat we alles, wat langer openstaat dan 2 maanden, als privé betaald beschouwen maar het is vervelend als dit niet helemaal blijkt te kloppen. Betaal derhalve liever de factuur vanaf je zakelijke rekening. Of stuur een reactie in als iets privé is betaald of met je privé creditcard.

 
 
Deadline 1 februari 2018! Geld betaald aan particuliere mensen? Aangifte doen!

Het kan weleens voorkomen dat je iemand wilt inhuren die geen eigen onderneming heeft. Let dan goed op! Allereerst of er geen sprake is van een verkapt dienstverband. Daar gaat dit artikel verder niet over. Wat hier wel besproken wordt is dat je er ook aan moet denken dat je de betaling meldt.

Voor de meeste mensen zonder onderneming lijkt het erg leuk om voor iemand anders te werken, geld ervoor te ontvangen en het niet aan te geven. Zodoende hebben ze een extra reservepotje. Dat gebeurde kennelijk in het verleden vaak en daarom heb je nu de verplichting betalingen te melden die je aan particulieren doet. 

De voorwaarden zijn: 
- de betalingen doe je aan personen die niet bij jou in dienst zijn;
- de diensten/werkzaamheden worden niet uitgevoerd vanuit een onderneming.

De betalingen moeten digitaal gemeld worden. Je moet je daarvoor eerst aanmelden bij de Belastingdienst. Aanmelden kan op 2 manieren:

* Stuur een mailtje naar gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl. Vermeld daarin jouw adres en het telefoonnummer waarop ze je kunnen bereiken. Zij bellen je dan over hoe je de gegevens digitaal kunt aanleveren.
* Bel de Belastingdienst op 0800 - 022 70 65. Zij vertellen je dan hoe je de gegevens digitaal kunt aanleveren.

Het aanvragen van de codes duurt ongeveer 2 weken. Vraag daarom deze week uiterlijk de codes aan. De aangifte met betalingen van 2017 moet namelijk uiterlijk 1 februari ingediend zijn! Uiteraard kunnen we dit voor je begeleiden, neem hiervoor contact met ons op.

 
 
Tevreden? Vertel het verder! Niet tevreden, vertel het ons!

De maanden november tot en met februari zijn voor ons belangrijke maanden. Het zijn de maanden waarin klanten doorgaans naar ons willen overstappen. Wij vinden het belangrijk om niet enorm hard door te groeien zodat we de tijd houden voor onze eigen klanten. Echter door natuurlijk verloop (klanten beëindigen hun onderneming/gaan met pensioen etc) hebben we wel ten doel gesteld dat we graag een aantal nieuwe klanten aantrekken voor het komende jaar. Je zou ons daarbij goed kunnen helpen.

Er is niks beters en effectiever dan positieve mond-tot-mond reclame. Ben jij derhalve tevreden over ons, zou je ons dan willen aanbevelen als de situatie zich voordoet? Of als je ons een naam doorgeeft nemen wij graag contact op. Voor het aanbrengen van nieuwe klanten zijn we bijzonder dankbaar en stellen we een kick-back fee ter beschikking. 
 
Yuki-tip

Heb je ook wel eens dat je ziet dat een betaling gematcht kan worden aan een factuur? En doe je het dan ook of juist niet? Tips en tricks!

Wat goed dat je de tijd neemt om je boekhouding goed op orde te houden. Je kan terecht opmerken dat het wat betreft de matching nog scherper kan in Yuki. Dat facturen ook al aanwezig zijn maar niet altijd gematcht zijn. We zijn blij met jouw opmerkingen hierover. Dit erkennen we doordat Yuki steeds meer geautomatiseerd de facturen verwerkt. Doorgaans controleren wij de matchings na het boeken maar als het geautomatiseerd wordt verwerkt krijgen we hier geen signaal voor. Wij controleren doorgaans de gehele boekhouding van top tot teen per kwartaal en het kan dus goed voorkomen dat jij gedurende de periode opmerkt dat er zaken nog niet zijn gematcht.

Maar wist je dat je zelf ook kan matchen? Als je onderstaande aantreft kan je op de datum van de betaling klikken (hier dus 15-01-2018). Vervolgens kom je in een scherm terecht waarin je de factuur kan aanvinken en kan opslaan. Zodoende is er gematcht door jouzelf. Let wel op, als er een pop-up komt of je een herkenningsregel wilt aanmaken, klik dan altijd NEE! Dit verstoort namelijk de gehele automatisering van jouw boekhouding als je op ja klikt omdat het niet goed doorwerkt.

 

 
     
 
Ontmoetingscorner

Homecrew: De eerste landelijke makelaar die de hele buurt erbij betrekt!

Je zoekt een woning of wil je huidige woning verkopen of verhuren. Hoe zit het met de veiligheid in de buurt? Misschien moet je nog verbouwen of zoek je pianoles? Het doel van Homecrew is om burgers voor-tijdens-na het vinden van een huis te bedienen met de producten #woningen #buurtwacht #diensten.

Simpelweg is Homecrew een WhatsApp voor #woningen #buurtwacht #diensten. Met de functie "Diensten" kun je je tijd, talent, kunde of spullen inzetten tegen betaling of vrijwillig. Dit zorgt tevens voor veiligheid en verbondenheid. Mensen met behoefte aan een dienst, posten een verzoek en vakmensen of buurtgenoten met talent reageren. Denk aan klussen en tuinieren, leren, zorgen, spullen, schoonmaken etc. Met de chat bots (software als robot oftewel een digitale butler) ontvang je lokaal relevante informatie zoals vergunningen updates en zijn er handige functies zoals een datumprikker, een poll en een buurtverbeteraar voor afval en verkeer. Alles in 1 app, samen met de functies "Woningen" (huren/kopen of verhuren/verkopen en makelaar vinden) en "Buurtwacht" (overlast en diefstal onder controle). 

Homecrew ontwikkelt binnen eenzelfde buurt-app samenhangende functies die het dagelijkse leven van burgers makkelijker maakt. Niet vanuit mono-functioneel, maar integratie hetgeen waar het vandaag de dag om gaat. Uitgaande van de vraag in plaats van het aanbod. Lees Oranje Boven over de visie en missie van Homecrew.

 
 

Copyright © 2018 OAMKB, All rights reserved.

Wij sturen je een mailtje, omdat je interesse hebt getoond in OAMKB. Deze berichten zijn ter vermaak en informatie, je kunt je onderaan de pagina uitschrijven als je deze berichten niet meer wilt ontvangen.

unsubscribe from this list    update subscription preferences