Nieuwsbrief december 2017

Nieuwsbrief december

De laatste maand van het jaar alweer! Wat is 2017 weer voorbij gevlogen. We kijken uit naar het nieuwe jaar waar we weer met goede voornemens en nieuwe plannen kunnen starten. Heb jij al (zakelijke) voornemens? Aan het einde van het jaar komen ook weer een aantal acties in zicht die niet altijd leuk zijn maar wel noodzakelijk voor een goede boekhouding. Een goede boekhouding is belangrijk om een goede verkoopwaarde te laten zien, boetes te voorkomen, financieringen goed te kunnen regelen etc. We rekenen op je medewerking!

Hartelijke groet,
Richard Brands
OAMKB Zwolle
 
Voorlopige aanslag passend?

Vanaf 1 juli 2018 rekent de Belastingdienst rente over de nog verschuldigde belasting van 2017. Wil je dit voorkomen? Vraag dan een voorlopige aanslag aan. En wellicht ook handig om de te verwachten belasting voor 2018 in termijnen te gaan betalen zodat je geldstromen stabiel zijn.  

Voor de inkomstenbelasting rekent de belastingdienst 4% rente en voor de vennootschapsbelasting 8%. Dat is zonde als het niet nodig is. Je kan het echter ook bewust gebruiken als een overbrugging voor je liquiditeit.

Het is voor ons niet mogelijk om alle aangiften van 2017 vóór 1 juli in te dienen. Erger nog, er kan 3 maanden verwerkingstijd overheen gaan bij de Belastingdienst waardoor we alles ingediend zouden moeten hebben op 1 april. Dat is niet mogelijk. Wel bieden we aan om kosteloos een voorlopige aanslag in te sturen. Heb je derhalve een winst in het vizier voor 2017 en je hebt nog geen voorlopige aanslag betaald, laat het ons dan weten.

Houd je er niet van om in 1 keer een bedrag ineens te betalen? Het is ook mogelijk om voor 2018 een voorlopige aanslag aan te vragen en die in termijnen (resterende maanden) te betalen. Daarmee heb je per maand ook mogelijk een stabieler uitgavenpatroon wat rust geeft. Wil je hiervan gebruikmaken? Geef ons dan door welk winstniveau je verwacht en wij dienen op basis daarvan het verzoek in. Houd ook de aanslagen van de Belastingdienst in de gaten. Zij sturen vermoedelijk eind december ook al automatisch voorlopige aanslagen op voor 2018. We kunnen die naar elk gewenst niveau aanpassen.               
 
Voorraden en kilometers auto's

Graag zouden we ook dit jaar weer de voorraadstand van je ontvangen en de kilometerstand van de zakelijke auto's en ook die van de privé auto's in geval van een eenmanszaak/VOF.

De voorraad tellen is niet vaak een werkje waar je op zit te wachten, dat realiseren we ons. Als we echter geen voorraad (op inkoopwaarde) van je ontvangen kan dat resulteren in een te hoge winst waardoor je teveel belasting betaalt. Daarnaast kunnen de marges raar ogen wat geen goed stabiel beeld geeft voor de aanvraag van een eventuele lening, verkoop van je onderneming of controle van de Belastingdienst.

 
Dividend uitkeren? (BV's)

Overweeg je nog naar jezelf een bedrag over te maken of heb je het afgelopen jaar meer opgenomen dan op je loonstrook stond? Dan kunnen we dit (na advies) in orde maken via een dividenduitkering.

Voor het uitkeren van dividend moeten er notulen worden gemaakt met een dividendtoets waaruit blijkt dat de onderneming dit zich kan veroorloven. Als deze documentatie niet goed wordt vastgelegd kan het zijn dat je het risico loopt dit terug te moeten betalen als de zaken slecht lopen. Wij helpen je graag dit goed vast te leggen. Als de dividendaangifte vóór 31 januari 2018 in orde wordt gemaakt én wordt betaald, dan kunnen we dit nog verwerken in het boekjaar 2017.
 
Geld betaald aan particuliere mensen? Aangifte doen!

Het kan weleens voorkomen dat je iemand wilt inhuren die geen eigen onderneming heeft. Let dan goed op! Allereerst of er geen sprake is van een verkapt dienstverband. Daar gaat dit artikel verder niet over. Wat hier wel besproken wordt is dat je er ook aan moet denken dat je de betaling meldt.

Voor de meeste mensen zonder onderneming lijkt het erg leuk om voor iemand anders te werken, geld ervoor te ontvangen en het niet aan te geven. Zodoende hebben ze een extra reservepotje. Dat gebeurde kennelijk in het verleden vaak en daarom heb je nu de verplichting betalingen te melden die je aan particulieren doet. 

De voorwaarden zijn: 
- de betalingen doe je aan personen die niet bij jou in dienst zijn;
- de diensten/werkzaamheden worden niet uitgevoerd vanuit een onderneming.

De betalingen moeten digitaal gemeld worden. Je moet je daarvoor eerst aanmelden bij de Belastingdienst. Aanmelden kan op 2 manieren:

* Stuur een mailtje naar gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl. Vermeld daarin jouw adres en het telefoonnummer waarop ze je kunnen bereiken. Zij bellen je dan over hoe je de gegevens digitaal kunt aanleveren.
* Bel de Belastingdienst op 0800 - 022 70 65. Zij vertellen je dan hoe je de gegevens digitaal kunt aanleveren.

Het aanvragen van de codes duurt zeker 2 weken. Vraag daarom tijdig de codes aan in december bijvoorbeeld al. De aangifte met betalingen van 2017 moet namelijk uiterlijk 1 februari ingediend zijn!
Uiteraard kunnen we dit voor je begeleiden, neem hiervoor contact met ons op.

 
Tevreden? Vertel het verder! Niet tevreden, vertel het ons!

De maanden november tot en met februari zijn voor ons belangrijke maanden. Het zijn de maanden waarin klanten doorgaans naar ons willen overstappen. Wij vinden het belangrijk om niet enorm hard door te groeien zodat we de tijd houden voor onze eigen klanten. Echter door natuurlijk verloop (klanten beëindigen hun onderneming/gaan met pensioen etc) hebben we wel ten doel gesteld dat we graag een aantal nieuwe klanten aantrekken voor het komende jaar. Je zou ons daarbij goed kunnen helpen.

Er is niks beters en effectiever dan positieve mond-tot-mond reclame. Ben jij derhalve tevreden over ons, zou je ons dan willen aanbevelen als de situatie zich voordoet? Of als je ons een naam doorgeeft nemen wij graag contact op. Voor het aanbrengen van nieuwe klanten zijn we bijzonder dankbaar en stellen we een kick-back fee ter beschikking. 
 
Yuki-tip

Tenaamstelling facturen via de verkoopmodule van Yuki, het gaat wel eens mis merken we....

Wanneer je gaat factureren vanuit Yuki adviseren we je het type van het e-mailadres aan wie de factuur verstuurt gaat worden altijd op 'Factuur' te zetten. Als je een e-mailadres toevoegt aan een relatie, krijgt deze automatisch een ander type mee zoals 'Werk' of 'Overig'. 

Het type dat aan het e-mailadres hangt is niet van belang tenzij het mailadres geen uniek contactpersoon is en je factureert via de factuurmodule van Yuki. Met uniek contactpersoon wordt bedoeld de tenaamstelling die bij de contactpersoon hoort zoals 'crediteurenadministratie', 'Karel de Jong' of 'de financieel directeur'.

Wellicht heb je besloten om bij alle facturen aan de klanten waar je geen rechtstreekse naam van hebt 't.a.v. de financieel directeur' te vermelden. Dit is natuurlijk heel netjes en zorgt ervoor dat de factuur bij de juiste persoon of afdeling terechtkomt. Als je deze tenaamstelling bij meerdere relaties als contactpersoon hebt ingevuld, is de tenaamstelling echter niet uniek meer en kan Yuki de factuur naar een verkeerd mailadres sturen! 

Yuki kijkt bij het versturen van de verkoopfactuur namelijk naar het e-mailadres met type Factuur. Als je dus 3 mailadressen hebt met contactpersoon 'Karel de Jong' en maar bij 1 het type Factuur hebt aangegeven en de rest Overig dan zal Yuki de facturen van de mailadressen met type Overig naar het mailadres met type Factuur sturen. Dat wil je natuurlijk niet laten gebeuren!

Hoe wijzig je dit? Zoek de niet unieke contactpersoon op via Zoek en/of open deze bij Relaties. Klik op het potloodje in de balk in het midden van je scherm om de gegevens te wijzigen en klik in de linkerkolom op E-mailadressen. Klik op het driehoekje voor het betreffende e-mailadres en wijzig het type naar Factuur. Klik vervolgens op Bewaren.

TIP: Je hoeft er bij de tenaamstelling van de contactpersoon geen "t.a.v." voor te zetten. Dit zet Yuki er automatisch voor bij het verzenden. 
     
 
Ontmoetingscorner

Over Duizendhout

De letterlijke betekenis van Duizendhout is ‘1011 stuks’ - zóveel artikelen staan er dan weer niet in de webwinkel, maar het assortiment is toch zeker zeer divers. Met de overeenkomst dat de artikelen hout gerelateerd zijn. Pure liefde voor de ruige natuur, met houten items die het liefst zo onbewerkt mogelijk zijn. Niet alleen de mooie producten, maar zeker ook de herkomst ervan vindt eigenaresse Edith belangrijk. Stevig speelgoed, maar ook robuuste woondecoratie zoals kandelaars, wensbomen, houten schalen, boomstronkdoosjes en meer. Kwaliteit en een uitstekende klantenservice horen daar vanzelfsprekend bij. Een eerlijk verhaal achter ieder artikel, dat was en is nog steeds dé missie. De bewuste levensstijl van thuis trekt zij ook door in de bedrijfsvoering. Onder andere door papierloze boekhouding, gerecyclede en fairtrade verpakkingen waar mogelijk, eco visitekaartjes, en op andere manieren. 

Edith Hemmers
www.duizendhout.nl